Acum, încărcarea mașinii electrice durează între 20 și 45 de minute în majoritatea cazurilor. Dar, în curând, s-ar putea să vă puteți întoarce pe drum după ce ați plătit un Snickers și o vizită rapidă la toaletă. Ieri, echipa de studenți InMotion de la Universitatea Tehnică din Eindhoven (TU/e) a prezentat o mașină de curse electrică cu un timp de încărcare de doar 3 minute și 56 de secunde.
Pachetul de baterii are o putere de încărcare de 322 kW, o capacitate totală de 29,2 kWh și o autonomie de 250 de kilometri. Echipa a reușit să reducă cu 66% timpul de încărcare în ultimii 2,5 ani – anul trecut a fost de 12 minute. Din câte se știe, este cea mai rapidă mașină electrică de curse pe distanțe lungi cu încărcare din lume.
De cealaltă parte a ecranului se află managerul de echipă Julia Niemeijer și managerul de parteneriat Hieke van Heesch. Au avut un an „destul de agitat”. Regina Maxima, ministrul Harbers și directori executivi ai marilor producători de automobile, toți au ascultat povestea InMotion, cu sediul în Campusul auto din Helmond.
„Locuim aproape cu toții în Eindhoven, dar ocazional am adus saltele și saci de dormit aici pentru a putea lucra toată noaptea”, spune Van Heesch. Aceasta caracterizează pasiunea celor 30 de membri ai echipei. De exemplu, livrarea unei piese de cuplare pentru soluția de răcire a fost întârziată chiar înainte de un termen limită important în procesul de producție. „Am aflat despre asta miercuri seara, iar în dimineața următoare, la ora șase, doi membri ai echipei erau în drum spre Regatul Unit pentru a merge ei înșiși să obțină atunci piesa”.
Răcirea la nivel celular
Cheia timpului revoluționar de încărcare constă în tehnologia inovatoare de răcire. Atunci când un pachet de baterii este încărcat rapid, se degajă o cantitate mare de căldură. Căldura este dăunătoare pentru baterii: provoacă degradarea acestora și pierderea autonomiei. Echipa de studenți din anii precedenți a dezvoltat o tehnologie inovatoare de răcire la nivelul modulelor bateriei, plasând plăci de răcire cu lichid de răcire între module.
Pentru a elimina și mai bine căldura din pachetul de baterii, InMotion a prezentat ieri o nouă metodă, care le permite să răcească la nivel celular. Niemeijer: „Acum, lichidul de răcire circulă între toate celulele. Astfel, acum putem răci celulele în mod individual. Acest lucru asigură o durată de viață mai lungă și, de asemenea, încărcarea rapidă repetată nu mai este dăunătoare pentru baterie în acest mod.” Echipa a făcut mai multe teste în care a (de)încărcat mașina la ritmul de cursă timp de 24 de ore și nu a observat nicio degradare. Cum funcționează exact acest sistem, echipa păstrează secretul.
Răcirea la nivel de celulă nu este încă obișnuită în cazul automobilelor electrice, astfel că InMotion a dezvoltat și propriile module. „Tehnologia noastră funcționează la nivel celular. Există doar câțiva milimetri între celule, așa că am lucrat cu adevărat la o scară foarte mică”, a declarat Niemeijer. „În plus, a fost, de asemenea, o mare provocare să integrăm sistemul nostru în cutia de baterii care a fost dezvoltată în anii precedenți”, adaugă Van Heesch colegului său de echipă. „Ai doar un an la dispoziție, nu putem reinventa totul și trebuie să ne concentrăm asupra locului unde se află inovația.”
Creativ cu un prăjitor de pâine
Aranjarea tuturor lucrurilor la timp pentru prezentarea din acel an a fost o sarcină dificilă. „De fapt, prin definiție, îți stabilești obiective nerealiste. Dar, pe de altă parte, vrei și tu să realizezi ceva într-un an. Anul acesta am mâncat la birou mai des decât acasă, putem găti foarte creativ cu sandwicherul nostru”, râde Van Heesch.
În timp ce sistemul actual este conceput special pentru mașinile de curse, studenții doresc să facă mai ușoară și, prin urmare, mai accesibilă conducerea electrică pentru consumatori. În această vară, echipa va face mașina aptă pentru drum și o va testa pe circuit. Provocările care rezultă vor fi folosite de următoarea serie de absolvenți InMotion. Echipa a implementat această tehnologie într-o mașină de curse LMP3. Scopul final? „Participarea la cursa de 24 de ore de la Le Mans, pentru a ne testa pachetul de baterii în cele mai dificile condiții. De aceea, am implementat deja tehnologia noastră într-o mașină de curse LMP3, clasa prototipurilor de la Le Mans”, a răspuns Niemeijer.