Consiliul UE a adoptat noi norme menite să faciliteze mult mai mult călătoriile în Europa pentru posesorii de vehicule electrice, contribuind în același timp la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.
Noul regulament va aduce beneficii proprietarilor de autoturisme și camionete electrice în trei moduri: Reduce anxietatea legată de autonomie prin extinderea infrastructurii de încărcare a vehiculelor electrice de-a lungul principalelor autostrăzi din Europa, facilitează plățile „la pompă” fără a necesita o aplicație sau un abonament și asigură comunicarea clară a prețurilor și a disponibilității pentru a evita surprizele.
Începând din 2025, noul regulament prevede ca stațiile de încărcare rapidă cu o putere de cel puțin 150 kW să fie instalate la fiecare 60 km de-a lungul rețelei transeuropene de transport (TEN-T), principalul coridor de transport al UE. Rețeaua de încărcare rapidă de-a lungul autostrăzilor europene este deja destul de robustă, am descoperit-o în timpul unei călătorii recente de 3.000 km cu un VW ID Buzz. Această nouă lege ar putea să elimine aproape complet anxietatea legată de autonomie pentru cei care se orientează către drumurile TEN-T.
Vestea bună este că regulamentul prevede că stațiile de încărcare de-a lungul rețelei rutiere TEN-T „principale” – cele mai importante drumuri care leagă orașele și nodurile majore – ar trebui să aibă o capacitate totală de cel puțin 400 kW până la 31 decembrie 2025. Aceasta include existența a cel puțin unui punct de încărcare capabil să aibă o putere individuală de cel puțin 150 kW. Până la 31 decembrie 2027, regulamentul impune o putere totală de cel puțin 600 kW și aceeași cerință de cel puțin 150 kW pentru punctele de încărcare individuale.
Unele stații de încărcare sunt comercializate ca fiind de 150 kW în prezent, dar apoi limitează puterea pe cablu pentru fiecare punct de încărcare, astfel încât proprietarii de vehicule electrice nu beneficiază întotdeauna de încărcarea rapidă la care se așteptau. Noul regulament va însemna că în aceste stații va exista cel puțin un punct de încărcare capabil să ofere o putere mai rapidă de 150 kW, ceea ce este esențial pentru unele vehicule electrice actuale care pot suporta 350 kW și pentru viitoarele modele care, fără îndoială, vor depăși această putere.
Implementarea obligatorie a încărcătoarelor rapide pentru vehicule electrice de-a lungul rețelei rutiere TEN-T „cuprinzătoare” – drumuri care leagă regiunile UE de rețeaua centrală – va avea loc într-un interval de timp mai lung. Regulamentul impune în continuare o distanță maximă de 60 km între încărcătoare rapide, dar acestea trebuie să aibă o putere totală de cel puțin 300 kW, cu cel puțin un punct de încărcare cu o capacitate de cel puțin 150 kW până la 31 decembrie 2027, dar numai pentru cel puțin 50% din drumurile de interes general, urmând să fie extinse la toate până la sfârșitul anului 2030. Până la 31 decembrie 2035, aceste stații de încărcare ar trebui să aibă o putere totală de cel puțin 600 kW, cu cel puțin două puncte de încărcare cu o putere de cel puțin 150 kW. Drumurile slab circulate sau locațiile care pur și simplu nu au sens din punct de vedere socio-economic pot fi excluse de la această cerință.
Regulamentul prevede, de asemenea, că plățile de taxare ad-hoc pot fi efectuate prin intermediul cardurilor sau al dispozitivelor fără contact, fără a necesita un abonament. Acest lucru ar trebui să facă posibilă oprirea la orice stație de încărcare din orice rețea și încărcarea vehiculului electric fără a căuta mai întâi aplicația corectă sau a încheia un abonament. Operatorii sunt obligați să afișeze în mod clar prețurile la punctele de reîncărcare instalate prin „mijloace electronice”, inclusiv timpii de așteptare și disponibilitatea.
Pe lângă faptul că vizează proprietarii de autoturisme și camionete electrice, regulamentul are, de asemenea, obiective de implementare pentru reîncărcarea vehiculelor electrice de mare tonaj și se referă la porturile și aeroporturile maritime, precum și la realimentarea cu hidrogen atât pentru autoturisme, cât și pentru camioane.
Noul regulament face parte din așa-numitul pachet de inițiative „Fit for 55„, menit să ajute UE să își atingă obiectivul de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu 55% până în 2030 (comparativ cu nivelurile din 1990) și de a atinge neutralitatea climatică până în 2050. Se spune că transporturile sunt responsabile pentru 25 % din emisiile de gaze cu efect de seră din UE, 71 % dintre acestea provenind din utilizarea drumurilor.
Acum că regulamentul a fost adoptat în mod oficial de către Consiliu, acesta trebuie să parcurgă câteva formalități înainte de a intra în vigoare ca lege în întreaga UE.
„Noua lege reprezintă o etapă importantă a politicii noastre „Fit for 55″, care prevede o capacitate de reîncărcare publică mai mare pe străzile orașelor și de-a lungul autostrăzilor din Europa”, a declarat Raquel Sánchez Jiménez, ministrul spaniol al Transporturilor, Mobilității și Agendei Urbane, într-un comunicat de presă. „Suntem optimiști că, în viitorul apropiat, cetățenii își vor putea încărca mașinile electrice la fel de ușor ca în prezent în stațiile de benzină tradiționale.”