Britanicii au creat şi testat un nou avion spion, fără pilot, deci efectiv o dronă, cu o inginerie extraordinar de interesantă, care ar putea avea aplicabilităţi multiple, înlocuind o mare parte din funcţiile actuale ale sateliţilor, la un cost mult mai mic, dar totodată asigurând inclusiv conexiune de internet în zone de interes sau monitorizarea acestor zone. Noul avion zboară la altitudini stratosferice şi, paradoxal, e un avion electric, dar are o autonomie de câteva luni!
Avionul are dimensiuni şi aspect cu totul neobişnuite. Are o anvergură a aripilor neobişnuit de mare, de tocmai 35 metri, mult mai mare decât lungimea sa totală. De la această dimensiune i se trage şi numele de PHASA 35, unde PHASA e o abreviere care de descifrează drept Persistent High Altitude Solar Aircraft. Sigur, numele ne dă şi primul indiciu despre cum a fost posibilă obţinerea unei autonomii de câteva săptămâni de zbor — cu ajutorul energiei solare. Iar asta explică şi de ce a fost nevoie de aripi atât de mari — pentru a avea o suprafaţă mai mare pentru panourile solare amplasate acolo, pe de o parte, şi pe de altă parte pentru că în stratosferă aerul e mai rarefiat şi aripile de proporţii obişnuite nu mai asigură un efect suficient de elevare.
Astfel, ideea de bază de a folosi energia soarelui cu ajutorul panourilor solare aminteşte de dirijabilul despre care vorbeam în articolul de ieri şi care vrea să facă înconjurul lumii. Doar că acolo mai există şi o instalaţie de hidrogen, care să stocheze energia pentru perioadele întunecate. La noul avion britanic, însă, o asemenea instalaţie nu există. În schimb, există baterii litiu-ion!
Da, e vorba de aceleaşi tehnologie de baterii litiu-ion, pe care le ştim din maşinile electrice, iar aici ele vor ajunge la o altitudine de peste 20 km, până spre 40-50 km. Ştiind că la 10 km altitudine temperaturile ajung deja şi la -55 grade Celsius, ne-am putea întreba cum vor funcţiona aceste baterii şi mai sus? Dar adevărul e că temperatura nu mai coboară foarte mult mai sus, ba dimpotrivă, la peste 20 km începe a urca înapoi, prin urmare la altitudinea operaţională bateriile vor fi mai puţin solicitate. Iar creatorul şi furnizorul acestor baterii este BAE Systems. Aceeaşi companie va furniza baterii şi pentru avionul electric Heart ES-30, care va fi primul avion electric din lume ce va transporta pasageri pe o cursă regulată, despre care am publicat anterior un video detaliat cu ingineria sa.
Practic, întreg avionul despre care vorbim azi a fost creat de BAE Systems şi o subsidiară a sa, Prismatic. Cei de la BAE au o experienţă imensă în tehnologii de aviaţie, apărate şi comunicaţii strategic. Prin urmare, noul avion e un produs ce înglobează exact aceste abilităţi şi vine să dea un avantaj strategic viitor, atât în spionaj, cât şi în comunicaţii şi tehnologie.
Avionul e super uşor, cântărind doar 150 kg, şi are o sarcină utilă de 15 kg. Are două motoare electrice. Şi decolează lăsându-şi trenul de rulare pe pista de decolare. Urcă până sus, unde se poate stabiliza la o viteză extrem de mică. Într-atât de mică, încât poate părea că zboară în marşarier, devenind aproape geostatic, adică urmând mişcarea naturală a pământului, stând aproape fixat deasupra unui punct de interes de pe pământ.
La acea altitudine stratosferică, e nevoie de foarte puţină energie pentru ajustarea funcţiilor de propulsie, prin urmare avionul reuşeşte să-şi producă electricitatea necesară cu panouri, storcând surplusul în baterii. Întrucât greutatea totală e de doar 150 kg, cu tot cu fuzelajul din fibră de carbon, e clar că bateriile litiu-ion sunt relativ mici şi uşoare.
Ce poate face noul PHASA-35? Poate fi un avion spion, efectiv, filmând, fotografiind şi transmiţând imagini de rezoluţie ultra înaltă, având tehnologie de transmisiune 5G la bord. Inginerii care l-au creat spun că rezoluţia şi capacităţile acestui avion sunt net superioare sateliţilor actuali, inclusiv datorită sursei mai mare de energie de la bord, ce poate alimenta tehnologie de capturare video şi foto mai performantă. Şi întrucât drona poate sta şi luni întregi deasupra unui punct, poate fi învăţată să monitorizeze mişcări suspecte de trupe de exemplu şi orice altceva se doreşte. De asemenea, poate fi mutată oricând în alt punct şi poate opera şi în grup, cu distribuţie de sarcini în echipă.
Avantajul faţă de sateliţii obişnuiţi nu e doar în performanta tehnologiei de la bord, ci şi în costul de lansare în spaţiu, care e infim faţă de lansarea sateliţilor. Pentru sateliţi e nevoie de lansări de genul celor de la Space X, care eliberează sateliţii pe orbitele dorite. Şi chiar dacă Space X a redus substanţial costurile în comparaţiile cu rachetele anterioare de unică folosinţă, lansarea unui satelit tot e o misiune costisitoare. Aici, însă, drona decolează şi ajunge singură în stratosferă, fără a avea nevoie de o rachetă.
Faptul că va staţiona în stratosferă, o va face relativ invizibilă şi imună la tentative de a fi doborâtă. Iar dacă tot are tehnologie atât de sofisticată de recepţie şi transmitere de date cu viteze 5G, ultimul şi poate cel mai important efect pe care şi-l doresc britanicii e cel prin care noua dronă va putea lucra în grup pentru a asigura conexiune de internet pentru o zonă-cheie, cu scop de apărare. Iar aici ne amintim de Starlink-ul celor de la Space X şi constatăm că noua dronă va face, în esenţă, acelaşi lucru, la viteză mult mai mare, cu acoperire dedicată pentru scopuri de securitate, de exemplu. De ce ar avea britanicii sau orice ţară nevoie de una ca asta? E simplu, pentru a nu sta la cheremul celui care deţine astăzi cheile de la internetul oferit de Starlink. Războiul din ţara vecină a arătat cât de importantă e asigurarea conexiunii criptate Starlink, în condiţiile bruierii semnalului GPS şi lipsei unei alte conexiuni de date. Totuși, a arătat şi cum succesul sau insuccesul unei operaţiuni la nivel de ţară poate depinde de voinţa sau ezitările unui singur om, Elon Musk. Iar o ţară, sau un grup de ţări, nu poate admite ca soarta unor asemenea tehnologii să stea la latitudinea deciziilor unui singur om. Aşa că una din funcţiile noii drone e tocmai să ofere alternativă unor asemenea situaţii.
Drona a fost deja testată în iunie 2023, decolând şi ajungând la 29,7 km altitudine, operând cu succes şi revenind înapoi pe pământ. Acum, BAE Systems a primit undă verde pentru următoarea etapă a proiectului, în care va produce 4 drone pentru teste avansate, iar după asta va urma şi producţia de serie.