Conform unui studiu, producătorii auto din UE și Regatul Unit au obținut doar 16% din litiul, cobaltul și nichelul necesare pentru a atinge obiectivele pentru 2030
Producătorii europeni de automobile și-au asigurat mai puțin de o șesime din materiile prime esențiale de care vor avea nevoie până în 2030 pentru a produce baterii pentru vehicule electrice, conform unei analize care evidențiază lupta preconizată pentru resursele tehnologiilor ecologice.
Constructorii de automobile au obținut contracte pentru 16% din litiul, cobaltul și nichelul necesare pentru a-și atinge obiectivele de vânzări de mașini electrice pentru 2030, conform informațiilor publice analizate de Transport & Environment (T&E), un grup de campanie cu sediul la Bruxelles.
Cercetătorii au constatat că cei mai mari doi producători de automobile electrice din lume, Tesla din SUA și BYD din China, erau mult mai avansați decât mulți dintre rivalii lor europeni în ceea ce privește asigurarea accesului la materii prime esențiale.
Bateriile utilizate în dispozitive care variază de la telefoane mobile la automobile sunt realizate din combinații de metale controlate cu precizie. Există o cursă globală pentru a găsi suficient litiu, cel mai ușor metal, dar cobaltul și nichelul sunt, de asemenea, importante în multe baterii.
Analiza a sugerat că producătorii de automobile au dezvăluit acorduri care ar acoperi doar 14% din litiu, 17% din nichel și 10% din cobalt, necesare pentru a-și îndeplini obiectivele pentru 2030. UE și Regatul Unit vor interzice vânzarea de mașini noi pe bază de combustibili fosili în 2035.
Julia Poliscanova, director senior pentru vehicule și emobilitate la T&E, a declarat: „Există o neconcordanță clară între obiectivele producătorilor de vehicule electrice [EV] și strategiile lor privind mineralele critice. Tesla și BYD sunt cu mult înaintea majorității jucătorilor europeni, care abia acum se trezesc la provocarea de a asigura metale pentru baterii.”
T&E a declarat că Mercedes-Benz, BMW și Hyundai/Kia sunt producătorii auto cu operațiuni europene mari care au rămas cel mai mult în urma rivalilor. Ford, Volkswagen și Stellantis au dezvăluit planuri pentru aprovizionarea cu baterii minerale care rivalizează cu Tesla și BYD.
Unii dintre producătorii de automobile ar putea avea acorduri secrete cu companiile miniere sau de rafinare pentru a furniza suficiente minerale, în timp ce alții caută modalități de a reduce sau elimina utilizarea cobaltului și a nichelului costisitoare. Cu toate acestea, amploarea insuficienței ofertei detaliate în contractele făcute publice sugerează că producătorii auto vor trebui să lupte pentru a-și atinge obiectivele în materie de energie electrică.
Analiza corespunde previziunilor companiei de date Benchmark Mineral Intelligence, conform cărora cererea pentru unele materiale cheie va depăși în mod semnificativ oferta în următorul deceniu.
Benchmark preconizează că cererea de litiu se va cvadrupla până în 2030, pe măsură ce China, Europa și apoi SUA renunță rapid la benzină și motorină. Cu toate acestea, previziunile sale sugerează că va exista un deficit de litiu de 390 000 de tone în 2030, comparativ cu producția globală de 2,7 milioane de tone. De asemenea, previzionează deficite de cobalt și nichel – parte a ceea ce descrie drept o „mare deconectare a materiilor prime” care ar putea limita ritmul tranziției de la mașinile pe benzină și motorină.
Caspar Rawles, Chief Data Officer al Benchmark, a declarat: „Pe termen mediu și chiar lung, litiul va fi, probabil, factorul care va limita rata de extindere a industriei bateriilor.”
Marile proiecte miniere necesită de obicei cel puțin cinci ani pentru a începe să producă material la scară largă și chiar șapte ani dacă este necesară strângerea de fonduri, a declarat Rawles. Aceasta ar însemna că deciziile de investiții ar trebui luate în următorul an sau în următorii doi ani pentru a crește oferta până în 2030.
Poliscanova a afirmat că strategiile lanțului de aprovizionare sunt cele care „vor face sau nu tranziția la vehiculele electrice în Europa și vor face ca unele companii să devină caduce”. Cu toate acestea, ea a adăugat că producătorii europeni sunt înaintea rivalilor din China și SUA în ceea ce privește „curățarea lanțurilor de aprovizionare”. S-a constatat anterior că unii furnizori de minerale au folosit munca copiilor, au exploatat lucrători prost plătiți sau au folosit metode dăunătoare mediului.