Bateria cu stare solidă StoreDot e unul din cele mai importante salturi tehnologice anunţate la sfârşitul anului 2023 de către startup-ul cu acelaşi nume. De fapt, tehnologia şi bateria au fost anunţate încă acum doi ani, doar că între timp ea fost perfecţionată şi testată intens, confirmând că după 1.000 cicluri de încărcare indică 0% degradare, testele continuând între timp şi mai departe. Starea solidă a bateriei înseamnă lipsa electrolitului lichid dintre anod şi catod şi lipsa formării dendritelor la puteri mari de încărcare, iar în lipsa acestui efect, bateria poate susţine puteri mai mari, fără degradare. Asta i-a permis să anunţe încărcări de 5-10 minute, şi, după cum arată testele, i-a permis să-şi respecte şi promisiunea de evitare a degradării. De curând, cei de la StoreDot au dezvăluit şi cum va arată o întreagă carcasă cu baterii la bordul unei maşini electrice, ce parametri de greutate va avea şi cum va funcţiona totul.
Bateriile cu stare solidă StoreDot: Aspectul și greutatea lor pe mașinile electrice cu încărcare în 5 minute
19
ian.
Conceptul lor constructiv poartă numele de I-Beam XFC, care presupune ca celulele să fie integrate direct în construcţia unei carcase de baterii, fără a mai trece prin nivelul modulelor. La baza acestor celule StoreDot va sta aceeaşi componenţă a bateriei 100in5, testată la 1.000 cicluri, unde 100in5 ar însemna 100 mile de autonomie în 5 minute, ca viteză de încărcare.
Fiecare celulă de baterie are canale de răcire integrate pe mijlocul său, astfel încât bateria să poată fi răcită foarte eficient, direct din miezul unde se întâmplă lucrurile. Bateria nu va necesita încălzire, însă, pentru că, neavând electrolit lichid sau gel, acesta nu se solidifică la temperaturi prea joase şi astfel nu e afectată performanţa bateriei. Astfel, aceste baterii cu stare solidă ar trebui să aibă exact aceleaşi performanţe şi la -17 grade Celsius, de exemplu, ca şi la +7.
Chiar şi răcirea e mai mult necesară ca un sistem de rezervă, eventual folosit mai ales în timpul încărcării ultra-rapizi, dar prezenţa lui e necesară, pentru a menţine longevitatea bateriei şi stabilitatea sistemului.
Partea la fel de curioasă e densitatea energetică a noii baterii, care e anunţată la minim 320 Wh/kg! Asta înseamnă că doar 3 kg şi 125 grame de baterie stochează deja 1 kWh de electricitate. Şi tot asta mai înseamnă că o maşină care şi-ar dori o baterie de 77 kWh, de exemplu, ar avea o baterie care cântăreşte doar 240 kg. Prin urmare, nu mai vorbim deja de baterii de 500-600 kg, ci de 240 kg! Chiar şi o baterie uriaşă de 100 kWh ar însemna 320 kg, nu vreo 650-750 kg, cum se întâmplă acum!
Bateriile StoreDot au litiu în componenţa lor, densitatea de litiu fiind de fapt mai mare decât la cele obişnuite cu electrolit lichid, spre deosebire de bateriile cu stare solidă Northvolt, care fac uz doar de materiale uzuale, fiind bazate pe sodiu şi renunţând total la materiale rare. Acele baterii Northvolt, însă, au 160 Wh/kg, deci exact de două ori mai puţină energie pot stoca în aceeaşi greutate proprie. Marea revoluţie adusă de StoreDot, însă, nu promite a fi renunţarea la litiu, ci crearea unor baterii care pot încărca la viteze absolut demenţiale, de 500-750 kW în perspectivă, care pot fi absolut imune la frig şi nu degradează practic deloc din cauza încărcărilor fast charge chiar şi după mii de cicluri de încărcare şi eventual multe sute de mii de kilometri parcurşi.
Cert e că StoreDot a trecut deja din faza prezentărilor de idei şi tehnologii în cea de post testare şi post validare, acum urmând producţia de serie. Deja e decis că primul model care va folosi bateriile StoreDot va fi Polestar 5, întrucât Volvo şi compania fondată de ei, Polestar, sunt printre acţionarii care au investit devreme în acest start-up israelian. Şi ca să înţelegem cât de mare e perspectiva acestor baterii, în StoreDot a investit rapid şi Daimler deja, şi Samsung, şi BP, şi TDK, şi chiar şi vietnamezii de la VinFast, cei care încearcă să-şi facă un loc în lumea maşinilor electrice.
Vezi mai jos şi un video publicat de StoreDot cu structura şi construcţia noii lor baterii pe o maşină electrică.