Prime Batteries Technology proiectează, produce și comercializează baterii litiu-ion care deservesc o mare varietate de domenii de activitate precum industria energetică, vehicule de tracțiune sau industria auto pentru mașinile electrice. Prime Batteries Technology, companie fondată de Adrian Polec și Vicențiu Ciobanu în calitate de acționari și administratori în cadrul Consiliului de Administrație, operează o capacitate de producție situată lângă București, în comună Cernica, unde produce sisteme de stocare pentru de producția energiei electrice verzi din surse regenerabile (fotovoltaice și eoliene) și pentru mobilitate electrică (autovehicule electrice – autobuze, utilaje portuare, vehicule de agrement, mașini agricole), cât și pentru ambarcațiuni maritime. Compania are parteneriate cu producători de energie regenerabilă din Regatul Unit, Germania, Norvegia, Spania, Italia, Polonia, Croația, Slovenia și Turcia. InnoEnergy, motorul inovației pentru energie durabilă susținut de Institutul European de Inovare și Tehnologie (EIT), este acționar cu 6% în Prime Batteries.
Interviu cu Adrian Polec, fondator Prime Batteries Technology
Domnule Adrian Polec, cum ați decis să vă extindeți afacerile de la domeniul construcțiilor la cel al bateriilor?
Adrian Polec: Totul pleacă de la pasiunea mea pentru tehnologie și economie. Fascinat de construcții și implicit și de construcții de mașini, am dorit să construiesc o mașină complet electrică pentru a verifica viabilitatea acesteia din punct de vedere economic. În acest sens, am finanțat un proiect, la care au participat profesori și studenți ai Politehnicii București pentru a crea o mașină complet electrică prin conversie. În proiectul nostru, am ales să transformăm una dintre cele mai interesante mașini din lume, Dacia Logan, într-o mașină electrică.
Considerați Dacia Logan “una dintre cele mai interesante mașini din lume”?
Adrian Polec: Categoric, da. Este o mașină fantastică calitate-preț. Inginerii români de la Dacia-Renault au făcut o treabă excelentă. Din acest motiv am ales-o pentru proiectul nostru. Am reușit să o transformăm și să o certificăm la RAR. Am convertit mai multe exemplare în mașini electrice, până când ne-am dat seama de importanța domeniului bateriilor electrice și, astfel, proiectul Prime Motors s-a transformat în Prime Batteries, construind prima fabrică de baterii Li-Ion din România.
Cum apreciaţi activitatea Prime Batteries Technology din ultimii ani? Care au fost cele mai importante provocări din activitatea companiei? Cum ați încheiat anul 2023?
Adrian Polec: Am încheiat anul 2023 cu o cifră de afaceri de circa 50 milioane de euro, aproximativ dublu față de anul precedent, dar, probabil că cea mai mare realizare a anului trecut a fost că am reușit să integrăm peste o sută de noi angajați. Succesul companiei nu se datorează neapărat deciziilor bune pe care le-am luat, ci mai degrabă greșelilor pe care le-am evitat. Elaborarea unei viziuni integrate pentru viitorul companiei prin distingerea semnalelor tehnico-economice clare față de zgomotul din spațiul public sau faptul că activăm într-o industrie capital intensivă care necesită finanțări complexe sau alegerea tehnologiei de fabricație corecte reprezintă importante provocări din activitatea companiei.
Domeniul bateriilor este unul competitiv. Ce va diferențiază față de competitori?
Adrian Polec: Prime Batteries Technology furnizează baterii Li-Ion în trei segmente principale: industria automotive, aplicații industriale și proiecte de stocarea energiei electrice. În funcție de fiecare segment în care furnizăm baterii, avem diverși competitori. Pentru aplicațiile industriale și stocarea de energie suntem în momentul de față singura fabrică de baterii specializată din Europa. În domeniul automotive ne axăm activitatea doar pe producători de volum sub 100.000 de unități pe an. Livrăm pentru acest segment la nivel de calitate și exigență europeană.
Cum credeți că va evolua activitatea Prime Batteries Technology în următorii doi ani? Care este stadiul extinderii fabricii de la Cernica?
Adrian Polec: Suntem foarte prudenți în a crea așteptări. Ne place mai mult să facem, decât să vorbim că vom face. Extinderea fabricii este în derulare. Primele containere cu echipamente sunt pe drum, adică pe vapor, din Coreea de Sud și Japonia. Sunt niște întârzieri față de plan generate de problema traficului prin Canalul de Suez. Dacă nu mai apar lucruri neprevăzute, vom încheia anul cu o capacitate de producție în România de zece ori mai mare decât cea actuală, adică peste 2GWh, iar în următorii în 2 ani vom demara extinderea capacității cu încă 6GWh.
Cine sunt cei mai importanţi clienţi ai Prime Batteries Technology? Ce garanţii oferiţi pentru produsele dvs? Ce ne puteţi spune despre fidelizarea clienţilor? Aveţi clienţi care cumpără periodic produsele Prime?
Adrian Polec: Cei mai importanți clienți Prime Batteries Technology sunt firme de renume din Europa, mai mult de 80% din produsele noastre fiind destinate exportului. Trebuie să înțelegeți faptul că, pentru a comercializa un produs tehnic complex, perioada de testare a clientului poate dura între 3 și 24 luni. Vă puteți imagina că în această perioada destul de lungă se creează o legătură strânsă între furnizor și client. Majoritatea clienților sunt recurenți și comandă în mod periodic produsele noastre.
Ce ne puteţi spune despre colaborarea cu Uniunea Europeană prin EIT InnoEnergy? Prime este și un proiect industrial al Uniunii Europene prin această asociere.
Adrian Polec: Faptul că entitatea Uniunii Europene care coordonează Alianța Europeană a Bateriilor este în structura noastră de acționariat este un lucru care ne onorează. Sunt profesioniști cu care ne putem consulta, sprijinul lor și al băncilor din România este foarte important pentru succesul nostru.
Care sunt planurile de viitor?
Adrian Polec: Prioritatea noastră principală este să terminăm proiectul extinderii actualei fabrici la 2GWh. După ce acesta va fi funcțional și profitabil ne gândim la un IPO pe Bursa de la București în care vom prezenta planul nostru integral investitorilor.
Cum colaborați cu statul român? Vă ajută cumva?
Adrian Polec: Avem un dialog permanent și sincer cu reprezentanții statului român. Ceea ce facem poate fi un proiect important de industrializare în România. Când vom finaliza cu succes fabrica, prognoza noastră arată că vom crea un impact net pozitiv de peste 200 milioane euro la balanța comercială a țării. Până în prezent nu am solicitat niciun ajutor concret. Dacă se va face un apel pentru stimularea producției de baterii, poate vom participa și noi.
Înainte de a va mulțumi pentru interviu, doriți să adresați un mesaj cititorilor noastri, în special oameni din zona economică și de business.
Adrian Polec: Publicul educat pe care îl aveți deține în mod categoric mult talent anteprenorial. Atât timp cât viață este finită, consider că este esențial să împărtășim toate cunoștințele acumulate în decursul vieții profesionale cu nouă generație de antreprenori.