Producătorul de baterii Prime Batteries Technology din Cernica, judeţul Ilfov, caută dezvoltare pe orizontală pe plan local în următorii ani, astfel încât să poată apela la cât mai mulţi furnizori din România pentru producţia de baterii, după cum a explicat Adrian Polec, acţionarul majoritar al companiei, prezent la ZF Power Summit 2024.
„Din produsul final undeva între 10% şi 15% e din România în momentul de faţă şi căutăm să dezvoltăm acest lucru cu mici producători locali care au crescut alături de noi an de an”.
Printre oportunităţile pe care le pot sesiza producătorii interesaţi se numără producţia de folii de cupru sau producţia de mase plastice.
„Începând de la folie de cupru, noi cumpărăm un anumit tip de folie, cu puritate de mulţi de 9 după virgulă. Aşa ceva ar fi necesar în Româna. La fel pe partea de aluminiu, la fel pe mase plastic. Astăzi, de exemplu, cumpărăm din Japonia polietilenă cu layer dublu de ceramică, care poate fi produs şi în România fără probleme”.
Adrian Polec crede că motivul pentru care astfel de elemente nu sunt încă produse în România este că nu a făcut sens o astfel de investiţie până acum.
„Motivul pentru care acest lucru încă nu se întâmplă este că nu avem încă o capacitate de baterii atât de mare în România ca o astfel de investiţie să fac sens. Dar ştim discuţii că în următorii ani cu siguranţă toate materialele necesare pentru baterii vor fi localizate în Europa, fără excepţie”.
Compania românească Prime Batteries Technology a început să producă baterii la Cernica, reuşind ulterior să atragă în acţionariat şi în parteneriat EIT InnoEnergy pentru a scala producţia.
„Când cei de la InnoEnergy au intrat în acţionariat aveam o capacitate de 200-300 MWh, iar acum o scalăm. (…) În momentul de faţă construim 2 GWh aici în Cernica, lângă Bucureşti, urmând ca în 2026 să extindem cu încă 6 GWh, până la o capacitate totală de 8 GWh”.
Ce a mai declarat la ZF Power Summit 2024:
- Anul trecut am exportat mai mult de 70% din producţie către piaţa europeană şi către întreg globul, inclusiv China.
- Cei de la EIT sunt reprezentanţi de cei de la InnoEnergy din Bruxelles. Ei sunt un conglomerate european de mari companii din segmentul de inovare, precum Siemens, Schneider, ca să numesc câteva dintre ele, dar şi universităţi şi bănci din UE. În momentul de faţă sunt în acţionariatul nostru cu 2%. Au făcut această investiţie şi este important să fim alături de ei. În total au investit 3,6 milioane de euro.
- Finanţarea este una mai complexă, având în vedere că vorbim de 280 de milioane de euro pentru cei 2 GWh. Vorbim de o sindicalizare bancară, e un proces complex de finanţare.
- Sperăm să finalizăm investiţia totală pe care ne-am propus-o în 2028.
- Noi astăzi activăm în trei segmente: automotive, vorbim aici de producători auto care fac sub 100.000 de unităţi pe an, tractoare, maşini de gunoi, cap de tractor pentru aplicaţii speciale, furnizăm aici baterii către producători din Vestul Europei, care la rândul lor sunt exportate peste tot în lume. Am avut proiecte în Peru, în Singapore.
- A doua vertical pe care suntem active este cea de stocare a energiei electrice. În momentul de faţă mai mult de 70% din capacitatea actuală pleacă către acest sector şi al treilea este important pentru noi, partea de aplicaţie industrială, vorbim de AGV-uri şi toată partea de aplicaţii industriale.
- Nu avem cum să fim în concurenţă atunci când o firmă chinezească primeşte subvenţii.
- Dacă ne uităm astăzi din costul total de 100% plătit când montăm un panou fotovoltaic pe acoperişul unui consumator, doar 30% reprezintă costul panoului, care efectiv pleacă mai departe către China, restul de 70% rămâne în Europa. Noi nu ne putem deconecta complet de la economia globală.
- Majoritatea materialelor pe care le folosim vin de la producători locali din Europa şi mai luăm din Japonia şi Coreea de Sud anumite materiale specifice pentru baterii.
- În viitor nu contează cine produce curentul electric, contează cine o stochează
- Sunt zeci de MWh pe stocare conectaţi în reţea doar dintre cei instlaţi de noi şi sunt în total proiecte de sute de MWh astăzi
- Pe partea de reciclare noi vom putea recicla bateria de litiu-ion la nivel de 98%. Anul acesta lansăm o linie metalurgică, doar partea de reciclare metalurgică reprezintă 66% din proces, urmând ca în următorii ani să facem partea de black mass, pe care astăzi o dăm mai departe către Germania şi primim material activ de acolo în schimbul acestui black mass.