Inovație, Vehicule electrice

Hitachi Energy pune în aplicare primul sistem de alimentare a utilajelor de construcţie cu electricitate produsă direct pe şantier, pe bază de hidrogen

Şantierele de construcţie pot fi adeseori o sursă de zgomot şi poluare, mai ales dacă necesită munca îndelungată a unor utilaje mari. Desigur, de ani buni există tendinţa de a folosi utilaje electrice acolo unde e posibil, alimentate eventual prin conexiuni de cablu. În ultimii ani Volvo lansează tot mai multe excavatoare şi încărcătoare frontale cu propulsie pur electrică şi energia lor stocată în baterii, iar pentru a le încărca sunt folosite fie conexiunile obişnuite la reţeaua electrică, fie un soi de containere mari de baterii, de care sunt ataşate staţii de încărcare, pe care cei de la Volvo le închiriază de obicei şantierelor care folosesc utilaje electrice. Acum, însă, cei de la Hitachi Energy pun în aplicare primul sistem de încărcare a utilajelor electrice de construcţie cu electricitate produsă direct pe şantier, pe bază de hidrogen.

Noul sistem are numele de HyFlex şi e aplicat acum pentru prima dată sub formă de test pe un şantier de construcţii al celor de la Skanska din Suedia, din apropierea potului din Goteborg, excluzând astfel necesitatea generatoarelor diesel.

Pe şantier munceşte un excavator electric Volvo, iar acolo fuseseră deja aduse şi baterii mari, care să servească drept sursă de alimentare pentru staţii de încărcare a acestor utilaje. Doar că în mod normal aceste baterii ar fi trebuit duse până la cea mai apropiată staţie electrică şi încărcate acolo ulterior, apoi aduse înapoi, pentru că, dacă s-ar folosi un generator diesel în acest scop, s-ar anula orice idee de evitare a emisiilor CO2. Şi aşa necesitatea de a tot transporta bateriile mari generează CO2, însă nivelul emisiilor e mult mai mic.

Cei de la Hitachi Energy, însă, vor produce acum electricitatea direct pe şantier pe bază de hidrogen, printr-o instalaţie mare de pile de combustie. Hidrogenul e unul verde, deci produs din energie regenerabilă, şi e furnizat de Linde Gas cu un camion cu cisternă, însă o cisternă e suficientă pentru mai mult timp, deci vizitele camionului de alimentare sunt rare la şantier.

Ei bine, instalaţia de producţie a electricităţii din hidrogen a celor de la Hitachi Energy poate produce până la 1 MW putere electrică dacă lucrează la intensitate maximă. Însă în acest caz, deşi ar fi fost oarecum logic ca ea să fie conectată direct la o staţie de încărcare, care să fie conectată la excavatorul electric, în realitate instalaţia de pile de combustie îşi trimite electricitatea întâi bateriei mari de pe remorca mobilă, care o stochează, iar apoi bateria din remorcă îşi trimite energia către o staţie şi către bateria excavatorului.

E un lanţ nu tocmai eficient, deci, pentru că fiecare încărcare şi descărcare de baterie mai dă mici pierderi, iar aici avem instalaţia cu pile de combustie şi hidrogen, care produce electricitate pentru bateria externă, care e încărcată, apoi descărcată în bateria excavatorului. Deci, e o baterie prea mult în lanţ, pentru că cei 1 MW putere a instalaţiei de hidrogen ar fi fost mai mult decât suficienţi pentru cea mai puternică priză, conectată direct la ea.

Iar dacă ne gândim la întregul lanţ de producţie a hidrogenului cu circa 55-60 kWh de electricitate consumată pentru un kg, apoi la un camion diesel care aduce hidrogenul la şantier, la energia consumată pentru comprimare şi debursare, apoi la faptul că 1 kg de hidrogen produce în instalaţia cu pile de combustie doar 18-19 kWh de electricitate, restul pierzându-se în ambele etape prin căldură şi alte procese chimice, deja ajungem la ideea că din cei 60 kWh iniţiali în bateria mare din remorca de pe şantier ajung vreo 18 kWh, cu emisii adiţionale ale camionului de transport. De la încărcarea şi descărcarea acesteia se mai pierd minim 5-7%, deci încă circa 1 kWh se mai pierde, iar în excavator ajung cam 17 kWh de electricitate din cei 60 iniţiali. Cu pierderea de aici, în final ajung utilizabili vreo 16 kWh din cei 60 consumaţi la producţia iniţială a hidrogenului.

Cei de la Hitachi Energy spun, totuşi, că tot lanţul imens şi tot efortul ar avea beneficii majore în evitarea emisiilor CO2. Un generator diesel de 1 MW consumă cam 225 kg de motorină sau 268 litri şi emite 720 kg de CO2 în acea oră. Respectiv, un asemenea sistem cu hidrogen ajută la evitarea consumului 1.600 tone de diesel anual, evitându-se totodată emiterea a 5.800 tone de CO2 în atmosferă.

Back to list

Related Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *