Reciclare, Știri

Reciclarea bateriilor în Europa prinde viteză: Capacitățile de reciclare a bateriilor litiu-ion în plină expansiune

Reciclarea bateriilor litiu-ion (LIB) în Europa devine din ce în ce mai importantă, pe măsură ce proiectele de extindere și anunțurile privind noi fabrici de reciclare continuă să apară. Aceasta va juca un rol central în viitorul continentului, contribuind la reducerea dependenței de importuri și la diminuarea impactului ecologic al producției de baterii.

Pe lângă gestionarea deșeurilor, reducerea dependenței de importuri pentru materii prime și reducerea impactului de mediu al producției de baterii sunt aspecte cruciale pentru dezvoltarea capacităților de reciclare a LIB în Europa. Cotele obligatorii de colectare și reciclare, extinderea industriei europene a bateriilor și deșeurile de producție din fabricarea celulelor stimulează suplimentar dezvoltarea industriei de reciclare. Bateriile de tracțiune ajunse la sfârșitul ciclului de viață (EoL), provenite în mare parte din vehicule pilot și de testare, contribuie semnificativ la această creștere. Volumul de baterii EoL, care revin pe piață după opt până la cincisprezece ani de utilizare, evidențiază faptul că dezvoltarea capacităților de reciclare are loc cu un anumit decalaj față de avântul industriei bateriilor și al electromobilității.

În prezent, harta reciclării din Europa arată o densitate ridicată de fabrici de reciclare în Europa Centrală, cu capacități importante anunțate și pentru Europa de Est. Apropierea de producătorii de materiale pentru baterii, de producătorii de celule sau de constructorii auto este un factor cheie în selectarea locațiilor pentru infrastructura de reciclare. Multe dintre aceste fabrici sunt planificate fie din proiecte pilot, fie ca extinderi ale unor facilități existente.

Reciclarea bateriilor poate fi divizată în „spokes” și „hubs”, în funcție de profunzimea procesului de reciclare. Primele etape, precum colectarea, descărcarea, demontarea și prelucrarea mecanică a bateriilor, se desfășoară în „spokes”. În „hubs” are loc reciclarea efectivă și rafinarea materiilor prime prin procese piro- sau hidrometalurgice, recuperând metale valoroase precum Li, Ni și Co. Totodată, materia primă mai puțin valoroasă, dar critică, precum grafitul sau manganul, devine și ea tot mai importantă în procesul de reciclare.

Capacitățile de reciclare a bateriilor litiu-ion din Europa sunt așteptate să crească la 330.000 de tone anual până în 2026. Aceasta include capacitățile anunțate pentru 2024, care aproape dublează capacitățile de reciclare existente în 2023. Până în 2030, capacitatea totală de recuperare a materialelor ar putea ajunge la 900.000 de tone anual, aproape dublu față de capacitatea actuală de pretratare.

Companiile europene domină concurența în reciclarea bateriilor în UE, dar jucătorii asiatici recuperează terenul. Aproximativ 40% din capacitățile „spokes” din Europa sunt furnizate de companii asiatice și americane, cu un procent similar și pentru capacitățile „hubs”. Proporțiile actuale ar putea rămâne constante, pe măsură ce noi fabrici vor apărea, iar expansiunile anunțate își vor continua cursul.

În concluzie, construcția și extinderea fabricilor de reciclare a LIB se dezvoltă foarte dinamic, cu așteptări de creștere puternică a capacităților și a numărului de fabrici în anii următori. Cu volumul prognozat de baterii returnate, capacitatea reală de reciclare din Europa se va apropia de fluxurile de intrare, contribuind astfel la un ciclu de viață mai sustenabil pentru bateriile litiu-ion.

Back to list

Related Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *