Analiză, Vehicule electrice

Creșterea tarifelor la încărcarea mașinilor electrice: între costuri uriașe și întrebări privind sustenabilitatea

Electrificarea mobilității întâmpină provocări serioase în Europa, unde prețurile la încărcare rapidă (DC) ating valori record. În Germania, costul mediu al unui kWh a depășit 4,30 lei, iar scenariul se prefigurează sumbru și pentru România, unde eliminarea plafonării prețurilor va afecta semnificativ utilizatorii de vehicule electrice.

Industria auto electrică, susținută de politici ambițioase la nivel european, se confruntă cu un val de nemulțumiri din partea utilizatorilor din cauza costurilor tot mai mari pentru încărcare. Conform celor mai recente date furnizate de „Charging Radar” de la Edison, în Germania, prețul mediu pentru încărcare rapidă DC a ajuns la 87 de cenți (aproximativ 4,30 lei) pe kWh, în creștere de la 75 de cenți în perioada anterioară. Pe autostrăzi, prețurile ating chiar și 1,37 euro pe kWh, ridicând întrebări serioase despre viabilitatea economică a vehiculelor electrice.

Costurile reale ale utilizării unui vehicul electric
Pentru o mașină electrică modernă cu o baterie de 80 kWh și o autonomie de aproximativ 250 km pe autostradă, încărcarea completă la stațiile din Germania costă 350 lei. Astfel, un drum de la București la Arad, pe o distanță de 600 km, necesită aproximativ 160 kWh, ceea ce înseamnă un cost de 700 lei.

Prin comparație, o mașină premium diesel consumă aproximativ 64 de litri de motorină pentru aceeași distanță, cu un cost de aproximativ 460 lei, și oferă o autonomie suplimentară de cel puțin 400 km. Diferențele semnificative de cost și autonomie generează o dilemă pentru utilizatorii care iau în calcul trecerea la vehicule electrice.

România, înaintea unui val de scumpiri
În România, costul mediu pentru încărcare este mai redus, situându-se în jurul valorii de 3,0 lei pe kWh, însă perspectiva eliminării plafonării prețurilor la energie în februarie 2025 aduce incertitudini. Specialiștii estimează creșteri de 30-50% pentru tarifele la încărcare, afectând atât stațiile publice, cât și consumul casnic.

Deși România nu dispune încă de o infrastructură vastă precum Germania, cu cele peste 154.000 de stații de alimentare, utilizatorii trebuie să se pregătească pentru o perioadă de costuri în creștere, care ar putea diminua atractivitatea mașinilor electrice.

Provocări și viitorul mobilității electrice
Autostrăzile din Germania și condițiile specifice de consum ridicat pun în evidență limitele vehiculelor electrice în condiții reale. În plus, curba ascendentă a prețurilor la energie electrică pune presiune pe utilizatori, ridicând întrebări despre fezabilitatea economică a tranziției către mobilitatea electrică în actualul context european.

Pe măsură ce costurile continuă să crească, industria auto va trebui să găsească soluții inovatoare pentru a asigura competitivitatea vehiculelor electrice, mai ales în țări precum România, unde piața este încă în dezvoltare.

Back to list

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *