Un anunț important din domeniul tehnologiei bateriilor a sosit din Texas și Olanda, promițând îmbunătățiri semnificative în viteza de încărcare rapidă a vehiculelor electrice, cu un avantaj de 50% față de tehnologia actuală, dar și o reducere de 50% a costurilor pentru bateriile de tip pack. Aceasta face parte dintr-o colaborare între gigantul auto olandez Stellantis și compania americană Zeta Energy, specializată în baterii litiu-sulfur. Producția acestor baterii inovatoare ar urma să înceapă până la sfârșitul decadei, conform unui comunicat comun.
O colaborare strategică pentru un viitor mai curat
Stellantis, cunoscută pentru brandurile sale celebre, precum Jeep, Dodge și Abarth, se alătură lui Zeta Energy, o companie fondată în 2014, care își propune să revoluționeze tehnologia bateriilor electrice. Scopul colaborării este de a aduce pe piață bateriile litiu-sulfur, ca o alternativă mai eficientă și mai ieftină la bateriile litiu-ion actuale.
„Colaborarea noastră cu Zeta Energy este un alt pas important în avansarea strategiei noastre de electrificare, pe măsură ce lucrăm pentru a livra vehicule curate, sigure și accesibile,” a declarat Ned Curic, Chief Engineering and Technology Officer la Stellantis.
Beneficiile bateriilor litiu-sulfur
Noua tehnologie de baterii litiu-sulfur promite multiple avantaje față de bateriile tradiționale:
- Costuri reduse cu 50% pentru fabricarea bateriilor, datorită materialului mai ieftin – sulf – care se poate utiliza pentru catod.
- Greutate mai mică, ceea ce conduce la o autonomie mai mare și la o manevrabilitate îmbunătățită a vehiculului.
- Timp de încărcare redus cu 50%, o performanță semnificativ îmbunătățită față de bateriile actuale.
Aceste caracteristici vor contribui la scăderea prețurilor pentru vehiculele electrice, ceea ce le va face mai accesibile pentru un număr mai mare de consumatori. În plus, posesorii de vehicule electrice ar putea economisi până la 1.500 de dolari pe an la costurile cu combustibilul și întreținerea, reducând totodată și poluarea aerului.
Tehnologia de producție mai ecologică
Stellantis și Zeta Energy intenționează să producă bateriile din materiale deșeuri și metan, într-un proces cu emisiuni de CO2 semnificativ mai scăzute decât orice tehnologie de baterii existentă. Aceasta va contribui la reducerea dependenței de mineralele rare și costisitoare, cum ar fi cobalt, grafit, mangan și nichel, care sunt folosite în mod tradițional în bateriile litiu-ion.
În plus, bateriile vor fi produse într-un lanț de aprovizionare domestic în America de Nord și Europa, contribuind la creșterea rezilienței lanțului de aprovizionare pentru baterii și vehicule electrice.
Un impact semnificativ asupra industriei auto
Această colaborare poate revoluționa industria auto, îmbunătățind atât performanța, cât și costul vehiculelor electrice, în timp ce susține o industria mai curată. Această inovație poate duce la o producție mai ecologică a bateriilor, reducând dependența de resursele non-renewable și contribuind la combaterea schimbărilor climatice.
Tom Pilette, CEO al Zeta Energy, a subliniat că tehnologia litiu-sulfur a companiei sale, combinată cu expertiza Stellantis în inovație globală, fabricare și distribuție, are potențialul de a îmbunătăți dramatic performanța și profilul costurilor vehiculelor electrice, totodată sporind reziliența lanțului de aprovizionare pentru baterii și EV-uri.